, ,

Διατροφή για μαύρισμα και πρόληψη του καρκίνου του δέρματος

Τετάρτη, 4 Μαΐου 2011 Leave a Comment


Από την αρχαιότητα ο ήλιος ως «θεότητα» συντρόφευε τους αρχαίους Ελληνες, Αιγύπτιους και Ρωμαίους. Όταν ξεκίνησε η μόδα για μαύρισμα τον 20ό αιώνα, ο λόγος δεν ήταν αισθητικός αλλά καθαρά ιατρικός. Οι γιατροί άρχισαν να διαπιστώνουν ότι η έκθεση στον ήλιο βοηθούσε ασθενείς με ραχίτιδα ή παράπονα για πόνους στο στήθος ή στα κόκαλα. H σταδιακή έκθεση στον ήλιο ξεκίνησε για ιατρικούς λόγους και σύντομα έγινε συνώνυμο της καλής υγείας. Σήμερα, απλώς «λατρεύουμε» τον ήλιο και συνδέουμε την παρουσία του με την ευχαρίστηση των καλοκαιρινών διακοπών, την ξεγνοιασιά και την ωραία, μαυρισμένη επιδερμίδα.
Ωστόσο, στις μέρες μας η έντονη και συνεχής έκθεση στις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου είναι υπεύθυνη για σχεδόν όλες τις περιπτώσεις των βασικοκυτταρικών και ακανθοκυτταρικών καρκίνων του δέρματος. Επίσης, η ίδια ακτινοβολία ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό και για τα κακοήθη μελανώματα.

Ο καρκίνος του δέρματος είναι ο τρίτος σε συχνότητα ανθρώπινος καρκίνος και από τις αρχές της δεκαετίας του ‘60 μέχρι τα τέλη του '80, η συχνότητα εμφάνισης του αυξήθηκε ανησυχητικά: ανά 10-20 χρόνια, ο αριθμός των νέων περιπτώσεων διπλασιάστηκε, αντιπροσωπεύοντας αυτήν τη στιγμή το 1,2% του συνόλου των καρκίνων του δέρματος με 70.000 νέες περιπτώσεις κάθε χρόνο!
Η αιτιολογία του καρκίνου του δέρματος δεν βρίσκεται στον πυρήνα του κυττάρου, αλλά στις κυτταρικές μεμβράνες, όπου βρίσκονται οι αυξητικοί παράγοντες. Η δομή και ο πολλαπλασιασμός των κυττάρων επηρεάζονται από παράγοντες, όπως το στρες, η υπεριώδης ακτινοβολία, το κάπνισμα, οι άσχημες διατροφικές συνήθειες, οι οποίοι προκαλούν την πρόωρη και αυξημένη διαίρεση των κυττάρων, λόγω απελευθέρωσης των ελεύθερων ριζών του οξυγόνου.
Οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου είναι τύποι οξυγόνου υψηλής δραστικότητας και εμφανίζονται φυσιολογικά στο σώμα μας, ως αποτέλεσμα βιοχημικών αντιδράσεων που λαμβάνουν χώρα στα συστήματα του σώματός μας.
Ωστόσο, η αυξημένη συγκέντρωση ελευθέρων ριζών οξυγόνου έχει διαπιστωθεί ότι καταστρέφει τη μεμβράνη των κυττάρων, βλάπτει και μεταλλάσσει το DNA αυξάνοντας τον κίνδυνο δημιουργίας καρκινοειδών κυττάρων, μετατρέπει ορισμένες χημικές ουσίες  σε ενεργούς καρκινογόνους παράγοντες, ενώ απενεργοποιεί και διασπά πρωτεΐνες της κυτταρικής μεμβράνης.
Έτσι, προκειμένου ο ήλιος να ξαναγίνει φίλος μας και το μαύρισμα να είναι υγιές, χωρίς να παραμονεύει ο κίνδυνος του καρκίνου του δέρματος, χρειάζεται σωστή πρόληψη, η οποία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην απομάκρυνση των ελεύθερων ριζών από τον οργανισμό μας.
Ισχυρός σύμμαχος μπορεί να είναι η διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες έχουν την ιδιότητα να απομακρύνουν από τον οργανισμό μας τις ελεύθερες ρίζες και ενισχύουν την ανάπλαση του δέρματος. Κυριότεροι εκπρόσωποι αντιοξειδωτικών είναι η β-καροτίνη, η Βιταμίνη Ε, η Βιταμίνη C, τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα και διάφορα ιχνοστοιχεία, όπως το σελήνιο και ο ψευδάργυρος.
Συγκεκριμένα, η βιταμίνη Α (β-καροτένιο) υποβοηθά την ελαστικότητα του δέρματος. Η έλλειψη της συγκεκριμένης βιταμίνης προκαλεί ξηροδερμία και ευερεθιστότητα του δέρματος.
Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Α: συκώτι, κρόκος αυγού σπανάκι, ντομάτα, πατάτα, καρότο, μπρόκολο, πεπόνι.
Πολύτιμος σύμμαχος στο υγιές μαύρισμα είναι και οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που βοηθούν στην εξισορρόπηση του σμήγματος, καθώς και στην λίπανση της επιδερμίδας. Ιδιαίτερα, η βιταμίνη Β5 προσφέρει στον οργανισμό ενυδάτωση και αντέχει στη θερμότητα. Σημαντικές πηγές των βιταμινών της ομάδας Β είναι: ξηροί καρποί, πουλερικά, ψάρια, αβγά, λαχανικά, γιαούρτι, ζυμαρικά, δημητριακά. Καθώς περιέχονται σε πολλές τροφές, είναι εύκολο να επωφεληθούμε από τις ευεργετικές τους ιδιότητες. Αρκεί ένα πιάτο ζυμαρικά ή ένα ψωμάκι. Ωστόσο, δεδομένου ότι ο καφές και το τσάι μειώνουν την αποτελεσματικότητα τους, θα πρέπει να αποφεύγεται η ταυτόχρονη κατανάλωσή τους.
Επιπλέον, η Βιταμίνη C συμβάλλει στη διατήρηση της σφριγηλότατος και του κολλαγόνου της επιδερμίδας, ενώ ταυτόχρονα συντελεί στην γρήγορη επούλωση των εγκαυμάτων που προκαλούνται από τον ήλιο. Η έλλειψη της οδηγεί στην αποδυνάμωση των αιμοφόρων αγγείων και στη ρήξη των τριχοειδών που βρίσκονται στις εξωτερικές στοιβάδες του δέρματος. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C είναι: πορτοκάλια, μανταρίνια,λεμόνια, φράουλες, πιπεριές, μπρόκολο, σπανάκι.
Η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε βιταμίνη Ε, ενισχύει το μαύρισμα, εφόσον προλαμβάνει τη γήρανση του δέρματος. Αντίθετα, η έλλειψη της βιταμίνης Ε προκαλεί αφυδάτωση της επιδερμίδας, ξηρότητα και δημιουργία ραγάδων, που αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του δέρματος. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε: σολομός, όσπρια, ελαιόλαδο, σησαμέλαιο, αμύγδαλα.
Επιπλέον, ιχνοστοιχεία που βοηθούν στο μαύρισμα είναι ο ψευδάργυρος και το σελήνιο, μιας και διατηρούν το κολλαγόνο και την ελαστίνη του δέρματος, ενώ συγχρόνως μειώνουν την καταστροφική επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας στο δέρμα. Η έλλειψη τους εγκυμονεί κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του δέρματος. Τροφές πλούσιες σε σελήνιοκαι ψευδάργυρο είναι: οι γαρίδες, τα μύδια, το χταπόδι, το κοτόπουλο, τα κάσιους, το ρύζι και τα καρύδια.
Επιπρόσθετα, προστατευτική δράση κατά των ελεύθερων ριζών έχουν και τα τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, καθώς ρυθμίζουν την δομή, την ρευστότητα, την ευλυγισία, την λειτουργικότητα των κυτταρικών μεμβρανών και την βιοσύνθεση των λιπιδίων της κεράτινης στοιβάδας του δέρματος. Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα βρίσκονται στο ηλιέλαιο, τις σαρδέλες και τα λαχανικά.
Τέλος, καθόλη τη διάρκεια της ηλιοθεραπείας θα πρέπει να φροντίζουμε η επιδερμίδα μας να είναι σωστά ενυδατωμένη, εφόσον σε περίπτωση που η πρόσληψη υγρών δεν είναι η ενδεικνυόμενη, η θερμοκρασία σώματος αυξάνεται δραματικά και ο κίνδυνος για δερματικά εγκαύματα αυξάνεται.

Οι βασικές οδηγίες για σωστή ενυδατωση συνοψίζονται στις παρακάτω:

  • Αυξημένη καθημερινή κατανάλωση υγρών, τουλάχιστον 1.5 λίτρο νερού, χυμούς φρούτων και γάλα.
  • Αποφυγή των αλκοολούχων ποτών.
  • Κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε νερό όπως καρπούζι, πεπόνι, καρότα, μαρούλι, ντομάτα, μπρόκολο, μήλα, πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ και γιαούρτι!
  • Κατανάλωση αλμυρών σνακ, έτσι ώστε να αναπληρώνονται οι απώλειες ηλεκτρολυτών από τον ιδρώτα.
  • Αποφυγή τροφίμων πλούσιων σε λιπαρά (γλυκά, κόκκινα κρέατα, σάλτσες, τηγανιτά), μιας και αυξάνουν την παραγωγή θερμότητας κατά το μεταβολισμό τους.
Συνεπώς, μία διατροφή πλούσια στις παραπάνω βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία και η επαρκής υδάτωση συμβάλλουν σε ένα έντονο και υγιές μαύρισμα, ενώ την ίδια στιγμή προλαμβάνουν από τον καρκίνο του δέρματος.
πηγή: advancehealth.gr

0 σχόλια »

Leave your response!